Już czas wymiany opon – Zapraszamy

 

Moment wymiany opon na zimowe powinien być uzależniony wyłącznie od warunków atmosferycznych otoczenia. Zgodnie z zaleceniami producentów na opony zimowe powinniśmy się przesiąść, kiedy średnia dobowa temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. W praktyce oznacza to, że z opon zimowych powinniśmy zacząć korzystać, gdy przez kilka dni z rzędu temperatura w trakcie dnia spada poniżej tej wartości.Z wymianą opon zdecydowanie nie powinniśmy czekać więc na pierwszy śnieg.

Nie należy również zbyt pochopnie zakładać opon zimowych. Opony zimowe i letnie różnią się od siebie przede wszystkim składem mieszanki, z jakiej są wykonane.Mieszanka opony zimowej jest zdecydowanie bardziej miękka, przez co zachowuje elastyczność przy niskich temperaturach.Dzięki temu w zimowych warunkach zapewnia optymalne właściwości jezdne. Jednak przy wyższych temperaturach, na ciepłym asfalcie taka mieszanka spisuje się znacznie gorzej, a bieżnik zużywa się szybciej. Najbardziej istotna różnica między oponą zimową a letnią, którą możemy zaobserwować gołym okiem to rzeźba bieżnika. Bieżnik opony zimowej w porównaniu do bieżnika opony letniej jest głębszy i posiada zdecydowanie więcej nacięć (tzw. lamelek) co zapewnia “zimówce” lepszą przyczepność na śniegu.

Jeżeli nasze opony zimowe mają już za sobą kilka sezonów, przed założeniem skontrolujmy głębokość ich bieżnika. Polskie prawo pozwala na stosowanie opon z bieżnikiem o minimalnej głębokości 1,6 mm. Jednak zdrowy rozsądek podpowiada, a eksperci potwierdzają, że dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy pomyśleć o wymianie opon zimowych na nowe, kiedy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm. Poniżej tej wartości opona zimowa przestaje spełniać swoje podstawowe zadania w optymalnym stopniu.

Zapraszamy na sezonową wymianę opon !!! Umów się i nie czekaj w kolejce :) Nr. tel. 12 278 13 30 w. 51

 
 

Właściwości opon zimowych

 
 

Opony zimowe zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę i śnieg.

Już na pierwszy rzut oka opony zimowe różnią się wyglądem od opon letnich. Charakterystyczna rzeźba bieżnika sprawia, że opony te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę i śnieg.


Za te właściwości odpowiedzialne są szerokie rowki obwodowe, rowki poprzeczne oraz głębokie nacięcia klocków bieżnika zwane lamelkami. To one „otwierają” się i „wgryzają” w podłoże zapewniając przyczepność podczas ruszania i gwarantują punkty zaczepienia niezbędne do wyhamowania pojazdu na śniegu. Ilość lamelek w oponie jest optymalnie dobrana przez producenta i może osiągać 2000. Kształt i sposób działania lamelek jest zróżnicowany. Drugą ważną funkcją jest zapewnienie przyczepności na nawierzchniach śliskich. W osiągnięciu tego celu stosuje się mieszanki gumy wzbogacone o krzemionkę, która pozwala na zachowanie dużej elastyczności przy niskich temperaturach, a tym samym wychwytywanie nawet najmniejszych nierówności na nawierzchniach śliskich. Ważna też jest powierzchnia kontaktu, w której również ogromną rolę odgrywają lamele samoblokujące. Opona zimowa przenosi aż 5 razy większy moment napędowy w porównaniu z letnią.

Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych pozwalająca na ich dobre zachowanie jest wyższa niż opon letnich i wynosi 4 mm (letnich około 2 mm). Bieżnik o wysokości poniżej 4 mm nie daje gwarancji bezpieczeństwa zimą.